الجمعة، 4 مايو 2007

مدونتي تتحدث إليكم

إن "مدونتي" تعني كثيرا بالمسائل الأخلاقية والقضايا الفكرية
والثقافة المتداولة والعادات والتقاليد الموروثة بين الناس في المجتمع
فهناك الكثير من العادات الخاطئة والتقاليد البالية والأفكار المقيدة المنتشرة
بيننا والتي يتجمد عندها تفكيرنا وتتصلب فيها عقولنا ولايكون
للعقل أو المنطق أي دور فيها فمعا نعمل علي إذابة هذا الجمود
ونقيم ثورة علي كل ماهو مذموم في حياتنا وذك نحو مجتمع أفضل لنا
فالفهم الجيد لإصول علاقاتنا وتعاملاتنا قاعدة أساسية لتفهم مختلف أمور حياتنا

هناك 8 تعليقات:

حسام مراد يقول...

الف مليووووووووون مبروووووووووووووووك ياباشا على المدونه
مدونتى المولود الجديد فى عالم التدوين
انا اول واحد يعلق عندك فى المدونه هييييييييييييييييييييييييييه
ابسط يا عم
الف مليون مبروك ياباشا مستنين البوستات التحفه اللى انا متوقعها

حسام مراد يقول...

وتانى كومنت انا برده كل ده عشان حبيبى
انا ليا غيرك
ايه ده
ايه الكسل ده
فييييييييييييين البوستات
عايز اقراء
يلا
سلاموووووووووووووووووز

عمرو غريب يقول...

الف مبروك علي المدونة ومنتظر الكثير الكثير من البوستات تحياتي عمرو غريب من مدومة بيت الرياضة المصرية

elsinbad يقول...

منورني يا حسام ومتقلقش هاتلاقي POSTS كتير

elsinbad يقول...

أهلا بيك يا عمرو

ابو العربى يقول...

فى انتظارك
وتحياتى

ثورة يقول...

بما إنك بتقول عايزين نقيم ثورة
أدينا جيتلك برجليا

أقولك على رأيي في حد له اهتمامات زي دي ؟
بشوف إنه حد راقي ف تفكيره .. سامي عن الحياة المادية اللى إلتهمت معظم الناس

أقولك على رأي ناس كتير لما تسمع كلام زي ده ؟
هتقول الحمد لله الذي شفانا

أنا يااااما شفت من ده كتييييير

الحقيقة اكتشفت إن عشان الناس تفهمك لازم تبقى قريب منهم ولو مكنتش قريب يبقى تحاول تقرب
لما أكون روحاني متطرف وهما ماديين متطرفين
عمرنا ما هنلتقي
لكن أما أقول إن الماديات ضرورية برضو ولازمه في بعض الأحيان
كده بقى فيه مساحة مشتركة وفرصة لتلاقي الآراء

بس مقدرش أعمل كده غير لما أعرف نفسي الأول
يمكن هعد بعيد ف قصر عاجي عالي مش متعايش مع الناس فترة
وهينتقدوني وهيوقولوا الحمد لله الذي عفانا
يقولوا زي ما هما عايزين
أنا لازم أعرف أنا مين وعايز ايه الأول
وبعدها هبدأ في التعرف على الآخرين والانسجام والتفاهم معاهم

ربنا يوفقك :)
وأتمنى أشوفلك مواضيع تانيه
في انتظار الجديد

تحياتي

حسام مراد يقول...

غير لينك المدونه اللى اسمها شغال
وبقت
http://7ossamworld.blogspot.com

وانتظروا الجديد عما قريب بعد فتره الامتحانات
والسلام ختام